Bent u het niet eens over uw jaarafrekening

Ik ben het niet eens met de jaarafrekening? Wat nu?

Eenmaal per jaar krijgt u de jaarafrekening van uw energieleverancier. Hierop staat omschreven hoeveel energie u verbruikt heeft. Bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u dit stappenplan volgen.

Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?

Ieder jaar ontvangt u uw jaarafrekening. Afhankelijk van uw aanmelddatum ontvangt u de jaarafrekening in een bepaalde maand. Dat is in de regel een jaar na uw aanmelding. Binnen een termijn van acht weken zal die dan in ieder geval verstuurd moeten worden. Deze data staan vermeld in het aansluitingenregister. Uw energieleverancier zal u daarvan op de hoogte stellen.

Controle van meterstanden door energieleverancier

Heeft u de energiestanden zelf doorgegeven? Dan zal uw energieleverancier controleren of deze meterstanden geloofwaardig zijn. Is dat niet het geval, bijvoorbeeld omdat u een typfoutje heeft gemaakt? Dan neemt de leverancier contact met u op. Geeft u uw meterstanden niet door? Dan maakt de energieleverancier een inschatting.

Beschikt u over een slimme meter? Dan kan de netbeheerder de energiestanden op afstand uitlezen. Daarmee weet u ook zeker dat de energiestanden altijd kloppen.

Zelf een controle uitvoeren

Het is ook belangrijk dat u de meterstanden zelf controleert. Vergelijk de meterstanden met de jaarafrekening en controleer of dit overeenkomt met de standen die u heeft doorgegeven. Klopt het niet? Dan is het belangrijk dat u het onderstaande stappenplan volgt.

1. Neem contact op met uw energieleverancier

Kloppen de meterstanden niet op uw jaarafrekening? Dan is het belangrijk dat u contact opneemt met uw energieleverancier. Geef aan dat de energierekening volgens u niet klopt. Wellicht hebben zij een fout gemaakt en geven zij dit ook direct toe. Het kan dan snel opgelost worden.

2. Bezwaar indienen bij uw energieleverancier

Komt u er niet uit tijdens een simpel telefoongesprek? Dan kunt u ook daadwerkelijk bezwaar indienen. U dient het bedrijf dan formeel te melden dat u het niet eens bent met de energierekening. Officieel heet dit ‘bezwaar indienen’. Controleer hiervoor de algemene voorwaarden van de energieleverancier in kwestie. In de brief kunt u de volgende zaken aangeven:

  • Waarom bent u niet tevreden over de jaarafrekening?
  • Waarom bent u niet tevreden over de oplossing die zij bieden?
  • Wanneer u uiterlijk een reactie wilt van het energiebedrijf in kwestie.

Verstuur uw brief per aangetekende post, zodat u zeker weet dat zij de brief in ontvangst hebben genomen. Het energiebedrijf is wettelijk verplicht om zo spoedig mogelijk een reactie te sturen. U hoeft nog niets te betalen, indien u nog geen reactie heeft ontvangen van uw energiebedrijf. U kunt simpelweg de reactie van uw energiemaatschappij afwachten.

3. De Geschillencommissie raadplegen

Heeft u bezwaar ingediend bij uw energiemaatschappij, maar bieden zij vooralsnog niet de juiste oplossing? Dan kunt u ook een verzoek indienen bij de Geschillencommissie. De commissie kan beslissen welke partij gelijk heeft. De meeste energiebedrijven zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Energie. Controleer daarvoor de algemene voorwaarden van uw energiemaatschappij. Helaas zijn er wel kosten verbonden aan een verzoek bij de Geschillencommissie. Indien u uw gelijk krijgt, kunt u het geld echter wel terugkrijgen.

Bekijk hier onze voorbeeldbrief voor de Geschillencommissie Energie en Water.

U kunt uw brief versturen per (aangetekende) post, maar u kunt deze ook via de website van de Geschillencommissie versturen.

4. De rechter

Als bovenstaande allemaal niet de juiste oplossing biedt, kunt u er ook voor kiezen om naar de rechter te stappen. Echter zitten hier hoge kosten aan verbonden en kost het bovendien ontzettend veel tijd. U kunt uzelf daarom ook afvragen of dat echt nut heeft.

De ACM

Helaas kan de ACM (Autoriteit Consument & Markt) u niet bijstaan bij meningsverschillen tussen u en uw energiemaatschappij. Zij controleren namelijk alleen of de verschillende energieleveranciers in Nederland zich aan de wet voldoen.

Stap over van energiemaatschappij

Als u een foutieve jaarafrekening krijgt, en u komt er niet uit met uw energiemaatschappij, is dat natuurlijk erg vervelend. We kunnen dan ook goed begrijpen dat u niet langer bij deze energieleverancier wilt blijven. Beschikt u inmiddels over een contract met onbepaalde looptijd? Dan kunt u ook direct starten met energie vergelijken en kunt u overstappen van energieleverancier. Op jaarbasis kunt al gauw tot wel 400 euro besparen. Overstappen is geld besparen! Een overstap is bovendien geregeld binnen slechts enkele minuten.

Ik ben het niet eens met de jaarafrekening? Wat nu?
10 (100%) 1 vote